lørdag 17. oktober 2009

Interiørglede Del 3

5 Gode ideer for å skape et flott interiør

Matt Fox og Sheri Hiller er forfattere av boken Real Decorating for Real People og programleder for det populære interiørprogrammet Room by Room. Her er deres fem beste tips for å skape et flott interiør:

1. Størrelsen
Ta hensyn til størrelsen på rommet du skal innrede. Hvis rommet er avlangt og smalt vil det ofte være en fordel å velge avlange og smale møbler og tilbehør, hvis det er stort og bredt, vil store og brede møbler ta seg best ut, et lite rom blir mest harmonisk med mindre møbler osv. Tenk også på at de aller fleste møblene ser større ut i butikken. Særlig i store butikker. Det kan være en fordel å ta mål før du handler.

2. La det være god plass rundt møblene
Sørg for at det er god plass til å bevege deg rundt i rommet. Plasser ikke møbler der det er naturlig å gå, slik at du må gå utenom dem og blokker ikke dører eller vinduer med møbler. Det vil gi et uheldig inntrykk.

3. Følg din personlige stil
Moter i interiør kommer og går nesten like fort som klesmoter. Innred derfor etter din personlige stil i steden for å følge de siste trendene. Hvis du ønsker å følge en ny stil eller trend så sats på tilbehør og rimelige gjenstander, da slipper du å bytte utalt hver gang moten snur og du kan likevel være ut to date.

4. Farger
Velg ALDRI en farge etter fargeprøvene i butikk. Slik fargen ser ut på en prøve er ikke slik den ser ut på veggen din. Kjøp heller en liten prøveboks med fargen og prøv den ut der den skal være. Se på den et par dager i forskjellig lys og du vil få et langt bedre inntrykk av det ferdige resultatet.

5. Tilbehør
Med mindre hjemmet ditt er gjennomført minimalistisk er tilbehør veien å gå! Og det betyr ikke nødvendigvis at du trenger bruke masse penger heller. Lag din egen kunst på hvit lerret, som passer interiøret ditt perfekt. Finn steiner og greiner i naturen og bruk dem som dekorelementer. Kjøp rimlige rammer fra Ikea og fyll dem med dine favoritt postkort. Ha levende planter i alle rom, kjøp dem etter hvor mye sollys det er i rommet og de vil være enkle å få til å trives.
-Kilde: Home & Garden Television www.hgtv.com

(Bilder fra kvasir og Bohus)

3 kommentarer:

  1. Takk for at du deler tips :D

    Lykta mi er kjøpt på ein aldeles herlig butikk på Lena: http://sostrenemylius.blogspot.com/
    Men det er ei stund sida, og lurer på om eg ikkje reiste med den siste.

    Når eg malar så brukar eg fargen Bomull, og den einaste grunnen til at eg gjer det er fordi eg er lat og kjøper ferdigmalte lister og dører og dei kjem i denne fargen. synest personlig den egentlig er litt for gul. No har eg begynt å male veggar krittkvite så da kjem eg nok til å prøve meg fram med anndre kvitfargar også på møblar.
    Eg brukar glans 15, synest den den gir eit meir slitt preg sida den er ganske matt. Har EIN gong prøvd vannbasert oljemaling og det skjer IKKJE igjen før det ikkje er anna å få i butikken! Den var grusom å jobbe med og resultatet vart IKKJE pent.

    Eg vaskar ikkje kostane da ;-) Kjøper kostar til 20 kr på byggmax som eg kastar etter bruk. Når eg jobbar med eit prosjekt setter eg kosten i eit glass med vann til dagen etter så tørkar den ikkje (tips fått av malermester ;D)

    SvarSlett
  2. Vanlig vannbasert har eg ikkje prøvd på møblar - blir nok vanskelig å halde rein som du seier. Men har brukt den nye vannbaserte oljemalingen (som eg hadde så dårlig erfaring med)... men det kjem jo stadig bedre variantar her også da ;-) Men så lenge eg får tak i svergar eg til oljemaling ja :D

    SvarSlett
  3. Supre råd fra deg. Takk og god helg.

    Ingunn

    SvarSlett